Сторінки

Бесіда

Бесіда - це діалогічний метод навчання, при якому вчитель за допомогою вдало поставлених питань спонукає учнів або відтворювати раніше набуті знання, або робити самостійні висновки-узагальнення на основі засвоєного фактичного матеріалу. Вона сприяє розвитку активності, самостійності учнів, формуванню переконань.

В залежності від дидактичної мети, бесіди бувають:
  • Вступні:  проводяться з учнями як підготовка до лабораторних занять, екскурсій;
  • Повідомлювальні: базуються  на спостереженнях, що організуються вчителем на уроці за допомогою наочних посібників, записів на дошці, таблиць, малюнків, а також на матеріалі текстів літературних творів, документів.
  • Бесіди-повторення використовується для закріплення навчального матеріалу.
  • Контрольні бесіда - для перевірки засвоєння знань.
 За характером діяльності:
  • Еврестині бесіди;
  • Катехізичні.
Розглянемо детально кожну з цих видів бесід.
Евристична бесіда (від грец. знаходжу, винаходжу) - метод навчання, який передбачає, що вчитель уміло поставленими запитаннями скеровує учнів на формування нових понять, висновків, правил, використовуючи свої знання, спостереження.
 Використання еврестичної бесіди пов'язують з іменем грецького філософа Сократа, який  проводив з учнями  бесіду, в результаті якої встановлювалась істина.
Під час евристичної бесіди учні у відповідь на поставлені запитання не повторюють завченого матеріалу, а за допомогою вчителя дають самостійні пояснення або роблять висновки на основі своїх отриманих раніше знань.
Катехізична бесіда.
Катехізисом у старій школі називали підручник з релігії. У ньому подавалися релігійні догми у формі запитань і відповідей. Від учнів вимагали точного відтворення питання і запропонованої у підручнику відповіді. Згодом бесіди, спрямовані на відтворення відповідей, які вимагають тренування пам'яті, стали називати катехізичними.

За формою проведення бесіди можуть бути:  
  • фронтальними (питання звернені до всіх учнів класу);
  • індивідуальними (питання адресовані одному учневі);
  • груповими (питання звернені до групи учнів).

    Вимоги до проведення бесіди:
  • Чітка постановка мети бесіди відповідно до мети та завдань уроку.
  • Наявність плану-питальника.
  • Правильна постановка питань:
    • стислість, доступність;
    • система питань, одне мусить логічно випливати з попереднього;
    • не допускати "каверзних" питань, уникати невизначених (що знаєте про...);
    • ставити питання всьому класу.
  • Виявляти гнучкість при проведенні бесіди.
  • Підбивати підсумки, робити висновки. 
 Функції бесіди:
  1.  мотиваційна;
  2. освітня (забезпечення засвоєння учнями знань);
  3. розвиваюча (в процесі бесіди розвивається увага. пам'ять, уява)
  4. Сократ з учнями
    Сократ з учнями
  5. виховна.



Немає коментарів:

Дописати коментар